Γωνίες

Μετάφραση του άρθρου απο τον Kirk T. Lundbeck.

Είναι απλά γύρω από τις γωνίες!

Καθώς προσπαθούμε να γίνουμε καλύτεροι τρομπονίστες, συνεργαζόμαστε με πολλούς καθηγητές, μέντορες και συναδέλφους μουσικούς οι συζητήσεις αρκετά συχνά αφορούν την μάσκα. Υπάρχουν ψηλές τοποθετήσεις, περισσότερο πάνω μέρος χειλιών, χαμηλά, περισσότερο κάτω μέρος χειλιών, εκτός κέντρου και συνδυασμοί όλων αυτών. Στη συνέχεια, υπάρχει αέρας που ρέει προς τα κάτω στο επιστόμιο, αέρας που ρέει προς τα πάνω και ακόμη ροή αέρα που πάει κατευθείαν στην τρύπα του επιστομίου.
Υπάρχει πίεση στο επιστόμιο και μην με κάνετε να ξεκινήσω αυτό το δρόμο! Θα πω μόνο αυτό για την πίεση στο επιστόμιο, λέω στους μαθητές μου να μη τραβούν το επιστόμιο στο πρόσωπο τους, αλλά αντίθετα να πιέζουν τα χείλη τους ελαφρά στο επιστόμιο. Και τέλος, γίνεται λόγος για τις γωνίες της μάσκας και σε αυτό αναφέρεται αυτό το άρθρο.

Οι γωνίες της μάσκας είναι αυτές οι δύο σχισμές στο εξωτερικό άκρο των χειλιών σας και στις δύο πλευρές του επιστομίου σας. Μας λένε να τις κρατάμε σταθερές, όχι σφιχτές, και ουδέτερες. Οι χαμογελαστές μάσκες και οι συνοφρυωμένες μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τα χείλη περιορίζοντας την έκταση, την ποιότητα του ήχου, την άρθρωση και την αντοχή, προκαλώντας το άνοιγμα, αυτή τη μικρή τρύπα ανάμεσα στα χείλη σας που ο αέρας εισέρχεται στο επιστόμιο, να πιεστεί. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Εάν πρέπει να δουλέψετε τους μύες των χειλιών σας πιο σκληρά από όσο χρειάζονται για να παράγετε έναν καλό ήχο, τότε σαν αντίδραση αυτού θα χάσετε κάτι και αυτό είναι συνήθως η έκταση και η αντοχή. Άρα η σταθερή και ουδέτερη μάσκα είναι ο καλύτερος τρόπος, αλλά τι γίνεται με τις εσωτερικές γωνίες; Μόλις άκουσα στο μυαλό μου ένα συλλογικό «χα» από όλους τους αναγνώστες αυτού του άρθρου, οπότε επιτρέψτε μου να σας εξηγήσω.

(Με τον όρο “εσωτερικές γωνίες” ο αρθρογράφος αναφέρεται στο μέρος των χειλιών που βρίσκεται μέσα στο επιστόμιο όταν παίζουμε. Για καλύτερη κατανόηση θα αναφέρεται σαν το μέρος χειλιών στο εσωτερικό του επιστομίου.)

Η αντίληψη μου για την μάσκα έχει τρία κύρια μέρη. Οι εξωτερικές γωνίες, το μέρος των χειλιών στο εσωτερικό του επιστομίου και το άνοιγμα (των χειλιών μέσα στο επιστόμιο). Όταν τοποθετείτε ένα επιστόμιο στα χείλη σας, οι εξωτερικές γωνίες είναι εκείνες έξω από το επιστόμιο στις γωνίες του στόματός σας. Στη συνέχεια, το χείλος του επιστομίου κάθεται στα χείλη μέχρι να ξεκινήσει το κύπελο του επιστόμιου. Αυτό το χείλος είναι περίπου 0,64 εκατοστά σε μήκος σε ένα επιστόμιο τρομπονιού. Έτσι, περίπου 1,27 εκατοστά των χειλιών σας καλύπτονται από το χείλος του επιστόμιου και αυτό το τμήμα των χειλιών σας δεν χρησιμοποιείται για την παραγωγή του ήχου. Εκεί που τελειώνει το χείλος του επιστομίου και αρχίζει το κύπελο του επιστομίου είναι εκεί που βρίσκετε το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο. Αυτοί οι μύες μέσα στο επιστόμιο χαλαρώνουν όταν παίζετε στην χαμηλή έκταση και το αντίθετο στην ψηλή. Αυτό το μέρος των χειλιών είναι που επιτρέπουν στα χείλη σας να πάλλονται για να παράγουν τον ήχο σας. Αν κοιτάξετε στον καθρέφτη δεν θα δείτε τις εξωτερικές γωνίες σας να δονούνται. Βάλτε το δάχτυλό σας σε μια από τις εξωτερικές γωνίες σας και κάντε ένα ήχο (buzz) στο επιστόμιο. Θα νιώσετε μια ελαφριά δόνηση, αλλά αυτές οι εξωτερικές γωνίες δεν είναι αυτές που πάλλονται, αλλά το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο. Όταν χρησιμοποιείτε υπερβολική πίεση στο επιστόμιο, το εσωτερικό μέρος συμπιέζεται από το χείλος του επιστομίου, εμποδίζοντας τα χείλη να δονούνται και προκαλούν άσχημο ήχου, περιορισμό της έκτασης, κακή άρθρωση κλπ. Οι σπουδαίοι παίκτες συχνά λένε ότι αισθάνονται περισσότερα χείλη (κρέας) μέσα στο επιστόμιο τους όταν παίζουν στην ψηλή έκταση (και όχι το αντίθετο που πολλοί θα νομίζουν). Αυτό σημαίνει ότι το εσωτερικό μέρος της μάσκας σας επιτρέπει στα χείλη σας να σφίξουν περισσότερο, κάτι που δεν θα κλείσει το άνοιγμα των χειλιών δίνοντας την ευκαιρία στον αέρα να ρέει και οι νότες να μιλήσουν. Το να μάθετε να ελέγχετε το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο κάνει τη διαφορά. Αφαιρεί την περιττή πίεση από τα χείλη και επιτρέπει στο άνοιγμα να κινείται ανάλογα.

Τέλος, το άνοιγμα. (Αναφέρεται στο άνοιγμα των χειλιών μέσα στο επιστόμιο.) Η αναλογία μου με το άνοιγμα είναι η εξής. Το άνοιγμα είναι ένας εύκαμπτος σωλήνας που στέλνει τον αέρα στο επιστόμιο. Σκεφτείτε έναν αεροσυμπιεστή με συνδεδεμένο σωλήνα. Ο συμπιεστής είναι γεμάτος αέρα και σε αυτόν συνδέεται ένας εύκαμπτος σωλήνας διαμέτρου δύο ιντσών. Ανοίξτε πλήρως τη βαλβίδα και ο αέρας διαφεύγει από την οπή στον εύκαμπτο σωλήνα μέχρι να αδειάσει ο συμπιεστής. Ο συμπιεστής αδειάζει γρήγορα τον αέρα στη δεξαμενή, αλλά η πίεση του αέρα που περνάει από τον εύκαμπτο σωλήνα είναι σχετικά αργή. Τώρα γεμίστε ξανά τον συμπιεστή με αέρα και συνδέστε έναν εύκαμπτο σωλήνα ¼ ίντσας και ανοίξτε τη βαλβίδα. Ο αέρας φεύγει από τον εύκαμπτο σωλήνα πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι με τον εύκαμπτο σωλήνα των δύο ιντσών, αλλά χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να αδειάσει ο συμπιεστής από όλο τον αέρα του. Με όρους τρομπονιού, ο εύκαμπτος σωλήνας των δύο ιντσών είναι σαν πεντάλ Bb. Η οπή του ανοίγματος είναι μεγάλη, το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο είναι πιο χαλαρό, ο αέρας είναι αργός και αδειάζει γρήγορα τους πνεύμονες σας. Ο εύκαμπτος σωλήνας ¼ίντσας είναι σαν τον Ντο πάνω από το μέσο Ντο. Η οπή του ανοίγματος είναι μικρότερη, το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο πιο σφιγμένα για να σταματήσουν τον περιορισμό του ανοίγματος και ο αέρας είναι γρήγορος. Αυτό σημαίνει ότι το να παίζεις ψηλότερα δεν σημαίνει περισσότερο αέρα, απλά πιο γρήγορο αέρα!

Την επόμενη φορά που θα διαβάσετε αφιερώστε λίγο χρόνο και δώστε προσοχή στο τι κάνει το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο, παρά στο τι δεν πρέπει να κάνουν οι εξωτερικές γωνίες. Απλώς κρατήστε αυτές τις εξωτερικές γωνίες σταθερές και ουδέτερες και αφήστε το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο να κυριαρχήσουν, επιτρέποντας στο άνοιγμα να λειτουργήσει σωστά. Θα εκπλαγείτε ευχάριστα με τα αποτελέσματά σας.

Σύμφωνα με τον Kirk Lundbeck προσέχουμε τα παρακάτω:

  • Σταθερές και ουδέτερες εξωτερικές άκρες των χειλιών, χωρίς πίεση!
  • Το μέρος των χειλιών μέσα στο επιστόμιο ελεύθερο να πάλλεται, σε συνάρτηση με την ροή αέρα.
  • Το άνοιγμα των χειλιών να προσαρμόζεται ανάλογα με την έκταση, και την ροή αέρα. Αντιδρά δηλαδή το άνοιγμα στην ροή αέρα που παρέχουμε. Γρήγορη ροή αέρα = ψηλή έκταση, αργή ροή = χαμηλή έκταση.

The original article here

By Kirk Lundbeck

As we strive to be better trombonists we work with many instructors, mentors and fellow musicians and conversations quite often are about embouchures. There are high embouchures, more upper lip, low embouchures, more bottom lip, off-center embouchures, and combinations of all those. Then there is downflowing air into the mouthpiece, up flowing air and even sending the air through the hole of the mouthpiece. There is mouthpiece pressure and do not get me started down this road. I will just say this about mouthpiece pressure, I tell my students not to pull the mouthpiece into their face, but instead push their lips lightly against the mouthpiece. And finally, there is talk about the embouchure corners and that is what this article is about.

Embouchure corners are those two slits at the outside edge of your lips on either side of your mouthpiece. We are told to keep these firm, not tight and neutral. Smiling embouchures and frowning embouchures can be a negative influence on the lips by limiting range, quality of sound, articulations, and endurance by causing the aperture, that little hole between your lips that the air enters the mouthpiece to get squeezed or pinched off. There is no doubt about this. If you must work your lips muscles harder than they need to in order to produce a good sound something has got to give and that is usually range and endurance. Ok, so firm and neutral embouchures are the way to go but what about the inside corners? I just heard in my mind a collective “huh” from all the readers of this article so let me explain.

My perception of an embouchure has three main parts. The outer corners, the inner corners, and the aperture. When you place a mouthpiece to your lips the outer corners are the ones outside the mouthpiece on the corners of your mouth. Then the rim of the mouthpiece sits on the lips until the bowl of the mouthpiece starts. That rim is about ¼ of an inch or 0.64 centimeters in length on a trombone mouthpiece. So approximately a half inch or 1.27 centimeters of your lips are covered by the rim of the mouthpiece and that portion of your lips is not used to produce the sound.  Where the mouthpiece rim ends, and the bowl of the mouthpiece begins is where the inner corners lie. Those inner corner muscles relax when you play in the lower register and the opposite in the upper. Those inner corners are the ones that allow your lips to vibrate to produce your sound. If you look in the mirror you will not see your outer corners vibrating. Put your finger on one of your outside corners and do a mouthpiece buzz. You will feel a slight vibration, but those outer corners are not the ones flapping, the inner corners are. When you use too much mouthpiece pressure those inner corners are the ones compressed by the mouthpiece rim, stopping the lips from vibrating, and causing the lack of sound, range, articulation, etc. Great players quite often say they feel more lip in their mouthpiece when they play in the upper register. Jay said those exact words when we were testing out Alto Trombones the other day. What that means is your inner corners of your embouchure are allowing your lips to purse more which will not pinch off the aperture giving the opportunity for the air to flow and the notes to speak. Learning to control the inner corners makes all the difference. It takes the unnecessary pressure off the lips and allows the aperture to move accordingly.

Finally, the aperture. My analogy of the aperture is like this. The aperture is the hose that sends the air into the mouthpiece. Think of an air compressor with a hose attached. The compressor is full of air and attached to it is a two-inch diameter hose.  Open the valve fully and the air escapes through the hole in the hose until the compressor is empty. The compressor empties the air in the tank quickly but the air pressure coming through the hose is relatively slow. Now fill the compressor with air again and attach a ¼ inch hose and open the valve. The air leaves the hose much faster than with the two-inch hose, but it takes longer to empty the compressor of all its air. In trombone terms the two-inch hose is like a pedal Bb. The aperture hole is big, the inner corners are more relaxed, and the air is slow and empties your lungs quickly. The ¼ hose is like the C above middle C. The aperture hole is smaller, the lips more pursed to stop aperture restriction and air is fast. This means to play higher does not mean more forced air, just faster air!

At your next practice session spend some time and pay attention to what those inner corners are doing, rather than what the outer corners should not be doing. Just keep those outer corners firm and neutral and let those inner corners take over allowing the aperture to work properly. You will be pleasantly surprised with your results.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.